2/5/08

Sunnah-sunnah Rasulullah

Apakah sunnah - sunnah Rasulullah S.A.W yang sepatutnya kita hayati di dalam kehidupan harian?

Nabi Muhammad S.A.W adalah seorang yang tinggi akhlaknya, sebagaimana firman Allah S.W.T yang maksudNya : " Sesunggunhnya engkau (wahai Muhammad) mempunyai akhlak yang sangat-sangat mulia." (surah Al-Qalam:4)

Mafhum Allah S.W.T yang lain bermaksud:"Demi sesungguhnya pada diri Rasulullah itu ada contoh teladan (ikutan) yang baik...." (surah Al-Ahzab:21)

Amalan-amalan yang elok dan baik sebenarnya banyak. Antaranya:

Amanah(kini amalan rasuah kian meningkat),
Jujur (ramai yang tidak jujur dalam segala bidang...),
Suka bermanis muka dan senyum(cuba lihat disekeliling kita ada yang suka bermasam muka dan tidak suka memberi senyuman atau memberi ucapan terima kasih),
Memberi salam dan menjawab salam(ni lagi kurang kita kecapi ketika ini...susah sangat ke nak beri salam),
rajin, pembersih, suka bersugi,
berqiamullail (solat malam) (makin kurang yang sanggup bersengkang mata untuk bersolat malam tapi tengok bola awal pagi boleh...).

Suka menjalinkan silaturahim, lebih-lebih lagi pada saudara yang dekat.(ini yang sedang kita cadangkan penubuhan AJ87 ..)

Suka membantu mereka yang lemah.

Mengasihi anak-anak yatim, budak budak kecil.

Suka bersedekah serta berlemah lembut dengan isteri.

Meyayangi haiwan.Dan sebagainya....

Sebagai umat yang sayang dan cinta kepada Nabi Muhammad S.A.W. bolehlah diikuti sunnah yang baik daripada baginda. Laksanakannya dalam kehidupan seharian mengikut kemampuan kita. Pada waktu dan zaman kini kita boleh lihat dengan mata kita sendiri, cukup banyak kepincangan akhlak sedang berlaku di dalam masyarakat.

Ayuh rakan rakan marilah kita semua dapat ikuti contoh perilaku Nabi Muhammad S.A.W. semoga kita semua akan diberkati oleh Allah di dunia dan di Akhirat.

0 comments: