2/18/08

Sajak Untuk Rakan Rakan

Sajak-sajak ini dikirimkan oleh Saudari Shamsiah Kalil (19/2/2008)


Sajak 1

Andai


Andai masa bisa ku undur

Akan ku susun hidupku, mengikut acuan Mu

Akan ku atur masaku, mengikut pesanan Lukman

Akan ku letak kepentingan Islam di baris hadapan

Andai masa mampu ku putar

Ingin rasanya pergi kealam kanak-kanak

Yang tidak banyak mengukir dosa

Yang membesar dengan tunjuk ajar ibubapa

Andai masa mampu ku pusing

Ingin saja aku kealam remaja

Belajar dan berjuang tanpa gentar

Berjuang bersama darah muda dan semangat waja

Andai masa mampu ku undur

Akan aku ambil segala peluang yang diberi

Akan ku kutip segala anugerah yang telah Kau kurniakan

Akan ku ukir sebanyak mungkin permata dan mutiara

Tapi aku hanya manusia biasa

Masa yang pergi tak akan kembali

Peluang yang datang hanya sekali

Aku cuma bisa memastikan agar jalan seterusnya mengikut laluan RasulMu.

Aku cuma bisa berdoa agar dihujung jalan, aku masih lagi mengikut RasulMu.

Agar matiku bersama kalimahMu

Hafiq Sham

Feb 2008




Sajak 2


PERJALANAN YANG SEBENTAR

Di bawah kubah bergerak aku sujud bersyukur pada Mu

Kini aku sampai ke masjid mu wahai kekasih Allah

Di bawah kubah hijau tersergam, ku ucapkan salam padamu junjungan besar

Salam saudara dan rakan jua disampaikan

Ya Rasulullah, terima kasih atas perjuangan mu menyampaikan Islam

Peninggalan berharga ini menjadikan aku mampu menikmati kemanisan iman dan Islam

40 waktu berlalu begitu pantas sekali

Di makam para sahabat ku bisikan, andainya lawatan ku adalah yang terakhir,

kita akan berjumpa di negara abadi walaupun perjuangan ku tak sehebat kalian

Tuhan, sebentar lagi aku akan menjejakkan kaki ke rumah Mu

Terima kasih Tuhan kerna menjemputku sebagai tetamu Mu

Aku antara lautan manusia pilihanMu, air mata gugur lagi tanda kesyukuran

Tahmid dan tasbih bergema disegenap ruang rumahMu

Tuhanku, aku datang menyahut panggilanMu

Sesungguhnya pujian, nikmat dan pemerintahan adalah kepunyaanMu

Air mata gugur lagi mengenepikan rasa ego dan angkuh selama ini

Nikmat bermunajat kepadaMu tiada tandingannya

Tahajud, hajat, taubat dan syukur menjadi rutin harian

Kini aku akan menuju ke Arafah, ampunilah dosa-dosa ku, ibubapaku dan muslimin

Lautan manusia berkumpul memohon keampunan, itulah gambaran mahsyar

Tuhanku, terimalah taubat hamba Mu, ampunilah dosa-dosa ku

Tawaf dan saie pelengkap ibadah

Berhenti penat menghirup air penawar segala penyakit, dingin dan manis

Setiap ruang masa di isi dengan tasbih, tahmid, tawaf sunat dan alunan ayat Mu

Menyedari kealpaan diri menjadikan air mata terlalu murah mencurah-curah

Masa meninggalkan rumahMu hampir tiba, tawaf wida’ penutup segalanya

Tuhanku janganlah engkau jadikan tawaf dan ziarah ini yang terakhir bagiku

Jika yang terakhir, aku pohonkan syurgaMu sebagai gantinya

Tuhanku kini tiba masanya berangkat pulang menemui keluarga

Bukan aku jemu apa lagi merasa puas di rumahMu, tapi tugasan lain sedang menunggu

Tuhanku moga ada lagi peluang untuk aku kembali mengunjungi rumahMu

40 hari berlalu, aku kan pulang bersama azam yang padu

AKU AKAN MENGUNJUNGI RUMAHMU LAGI……………….

Shamsiah, 2003





Sajak 3



Wasiat

Wasiat peninggalan wajib ditunaikan

Apabila meninggal seseorang, wasiatnya perlu diikuti

Harta perlu diagih, pesanan perlu ditunaikan

Tanah bendang, rumah dan wang ringgit perlukan pewaris

Wasiat mampu memecah belah saudara

Namun kawan, Adakah kau tahu

Kita pewaris Adam

Kita ummat Muhammad

Kita penyambung amanat

Dan kita jualah pencorak zaman

Telah lama Muhammad berwasiat,

‘Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara yang jika kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua-duanya, nescaya kamu tidak akan tersesat untuk selama-lamanya. Itulah al-Quran dan sunnahku’

Kawan,

Sejauh mana wasiat Muhammad ditunaikan

Sejauh mana wasiat Muhammad diikuti

Sejauh mana wasiat Muhammad dijadikan pegangan hidup

Kawan

Dunia telah lama bergolak

Kemanusiaan telah lama dilupai

Keadilan telah lama menyepi

Namun yang terus bermaharajalela adalah nafsu

Kawan

Marilah kita semak diri, insafi diri

Agar pewaris wasiat Muhammad tahu apakah wasiat yang perlu diikuti


Nukilan rasa,

Hafiq Sham

2007






Sajak 4

Kekasih



Malu rasanya meluahkan rasa

Rasa cinta yang mula berbunga

Dunia ini kurasa indah

Semua tingkahmu indah belaka

Namun ku sedar

Antara kita punya jurang

Umpama pipit dengan enggang

Umpama langit dengan bumi

Namun begitu aku tahu

Cintamu padaku tidak diragu

Cintamu padaku tiada tandingan

Kau pertaruhkan dirimu hadapi rintangan

Malu rasanya melafazkan cinta

Sedang buktinya sekelumit cuma

Sedang dirimu rela berkorban

Harta, masa dan jua nyawa

Kini aku mesti melafaznya

Kini aku mesti mengikutinya

Agar hidup ku punya hala

Agar hidup lebih bermakna

Agar aku bisa berjumpa

Kekasih dirindui ya Rasulullah

Nukilan rasa,

Hafiq Sham

2003






1 comments:

Anonymous said...

Your blog keeps getting better and better! Your older articles are not as good as newer ones you have a lot more creativity and originality now keep it up!

January 5, 2010 at 2:53 AM